پرستـــــــــــاران مــــــــــدرن

توضیحاتی درباره بیماری های منتخب

۸ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

آنوریسم ها


آنوریسم ها
آنوریسم کیسه ای شکل شدن یا اتساع موضعی در قسمت ضعیف دیواره ی رگ است.آنوریسم ممکن است بر اساس شکل و حالت تقسیم شود.شایع ترین شکل آن،کیسه ای یا دوکی است.
آنوریسم کیسه ای فقط از یک طرف رگ بیرون زده،اما در شکل دوکی به طور دو طرفه دیواره ی شریان متسع می شود.
آنوریسم های بسیار کوچک به علت عفونت موضعی را آنوریسم مایکوتیک گویند.
آنوریسم ها جدی و خطرناک هستند زیرا ممکن است پاره شوند و منجر به بروز خون ریزی و مرگ گردند.
▪️آنوریسم آئورت سینه ای

آنوریسم آئورت قفسه سینه یا صدری چیست و چگونه درمان می شود؟
تقریبا 85% از تمامی نمونه های آنوریسم آئورت سینه ای توسط آترواسکلروز ایجاد می شود.اغلب در بین مردان بین سنین 40 و 70 سال رخ می دهد. حدود یک.سوم مبتلایان به آنوریسم آئورت سینه ای به دنبال پارگی آنوریسم فوت می کنند.
علایم و تظاهرات بالینی:
درد مدوام و برنده، تنگی نفس، سرفه، خشونت صدا، استریدور و اشکال در بلع
درمان:
کنترل فشار خون در این بیماران بسیار حائز اهمیت است.فشار سیستولیک با یم بتابلومر مانند اسمولول یا متوپرولول درد حدود 100 تا 120 نیلی متر جیوه حفظ میشود.
هدف از جراحی، برداشتن آنوریسم و بازسازی تداوم پیوند عروقی است.
ترمیم آنوریسم های سینه ای با استفاده از کاشت گرافت داخل عروقی به صورت جلدی در یک آزمایشگاه تداخلی ممکن است زمان نقاهت پس از عمل جراحی و عوارض را در مقایسه با روش های سنتی جراحی کاهش دهد.
 ▪️آنوریسم آئورت شکمی

آنوریسم آئورت شکی
شایع ترین علت آن آترواسکلروز است.
علایم و تظاهرات بالینی:
احساس ضربان قلب در شکم هنگام قرار گرفتن در وضعیت خوابیده،احساس وجود یک توده یا ضربان شکمی
درمان:
پایش دقیق فشار خون و پیشگیری از افزایش آن
جراحی درمان انتخابی برای آنوریسم آئورت شکمی بیش از 5/5 سانتی متر است..درمان استاندارد ترمیم آنوریسم آئورت شکمی به صورت باز کردن ترمیمی جراحی آنوریسم توسط برداشتن رگ و دوختن یک گرافت بای پس در عمل است.

۲۲ آبان ۹۶ ، ۲۱:۲۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
zahra eghdami

آنژین صدری

See the source image


آنژین صدری
این بیماری یک سندرم بالینی است که با حملات درد یا فشار بر قسمت قدامی قفسه سینه مشخص میشود.
علت آن جریان خون ناکافی کرونری است.جریان ناکافی خون باعث کاهش عرضه ی اکسیژن در برابر افزایش نیاز میوکارد به اکسیژن در هنگام فعالیت های فیزیکی یا بروز استرس های عاطفی است.به عبارت دیگر نیاز به اکسیژن بیش از عرضه ی آن است.
از نظر پاتوفیزیولوژی آنژین صدری در نتیجه بیماری آترواسکلروز ایجاد میشود و همیشه با انسداد قابل توجه یکی از سرخرگ های کرونر همراه است.
عواملی که سبب درد تیپیک آنژینی می شوند عبارتند از:
• فعالیت فیزیکی که با افزایش نیاز میوکارد به اکسیژن موجب بروز حمله ی آنژین صدری میشود.
• تماس با سرما که می تواند موجب انقباض عروقی و افزایش فشار خون شده و نیاز میوکارد را به اکسیژن زیاد می کند.
• خوردن غذای سنگین که موجب افزایش جریان خون عروق مزانتریک برای هضم غذا و کاهش عرضه ی جریان خون مورد نیاز برای عضله ی قلب می گردد. انحراف گردش خون به سیستم گوارش به منظور هضم غذا،می تواند موجب درد آنژینی شود.
• استرس و هر حالت هیجانی که موجب رهاسازی کاته کولامین ها و افزایش فشار خون گردد،به افزایش سرعت ضربان قلب و افزایش حجم کار قلب نیز منحز خواهد شد.
انواع آنژین صدری:
• آنژین پایدار: درد قابل پیش بینی و ثابت که با فعالیت آغاز و استراحت یا نیتروگلیسیرین برطرف می گردد.
• آنژین ناپایدار: علایم هنگام استراحت هم ظاهر شده و شدیدتر و طولانی تر از حملات قبلی است.ممکن است با استراحت و نیتروگلیسیرین هم آرام نشود.
• آنژین سرکش یا خودسر: درد شدید و عاجز کننده ی قفسه سینه.
• آنژین متغیر: درد در هنگام استراحت که با بالا رفتن قابل برگشت قطعه ی ST همراه است و به نظر می رسد در ارتباط با اسپاسم سرخرگ کرونری باشد.
• ایسکمی ساکت: وقوع ایسکمی مبتنی بر هدف،ولی بیمار دردی را گزارش نمی کند.
تظاهرات بالینی:
درد درد قفسه ی سینه همراه با احساس سوء هاضمه تا خفگی شدید یا احساس فشار در قفسه ی سینه تا درد شدید همراه با نگرانی مرگ قریب الوقوع
درمان های دارویی:
_نیتروگلیسیرین که به اشکال قرص زیرزبانی یا اسپری,موضعی و داخل وریدی وجود دارد.
_داروهای بلوک کننده ی بتا آدرنژیک همانند متوپرولول و نیز آنتولول
_داروهای مسدود کننده ی کانال کلسیم همانند آملودیپین و دیلتیازم
_داروهای ضدپلاکت و ضدانعقادی همانند آسپرین، تینوپیریدین و هپارین
اقدامات پرستاری:
_ کاهش اظطراب بیمار که با ارایه ی اطلاعاتی در مورد بیماری،درمان و روش های پیشگیری از پیشرفت آن امکان پذیر است.
موسیقی درمانی و توجه به نیاز های مذهبی بیمار و خانواده میتواند در کاهش اظطراب بیمار موثر باشد.
_ تجویز اکسیژن
_ پیشگیری از درد به وسیلیه تنظیم میزان فعالیت بیمار و ایجاد تعادل در میزان فعالیت و استراحت و آموزش به بیمار و خانواده.

۲۲ آبان ۹۶ ، ۲۱:۱۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
zahra eghdami

پدیده رینود

پدیده رینود
این پدیده شکلی از انقباض عروقی متناوب شریانچه ها است که سردی,درد,رنگ پریدگی نوک انگشتان دست و پا از پیامد های آن میباشد. این اختلال به دو شکل میباشد؛رینود اولیه یا ایدیوپاتیک(بیماری رینود) در نبود بیماری پیش زمینه ای روی میدهد.رینود ثانویه(سندرم رینود)همراه بیماری پیش زمینه ای بروز میکند, معمولا با اختلال بافت همبند در ارتباط است.نشانه های بیماری ممکن است بوسیله ی عوامل عاطفی یا حساسیت غیر معمول به سرما تشدید شود.پدیده رینود در زنان بین سنین ١۶و۴٠سال شایع تر است و بیشتر در آب و هوای سرد و در طول زمستان رخ میدهد.نشانه های رینود میتواند ملایم باشد که نیاز به درمان ندارد,اما رینود ثانویه با ویژگی وازواسپاسم و انسداد پایدار عروق خونی که ممکن است با عاقبت ایسکمی و زخم و گانگرن مشخص میگردد.
تظاهرات بالینی:رنگ پریدگی بعنوان تصویربالینی کلاسیک ناشی از انقباض ناگهانی عروق بروز میکند.به دنبال تجمع خون فاقد اکسیژن در پی بروز اسپاسم عروق,پوست آبی رنگ(سیانوز) میشود.در نتیجه تشدید جریان خون مجدد(پرخونی)متعاقب اتساع عروق ,رنگ قرمز(رابور) در هنگامیکه خون اکسیژنه بعد از توقف اسپاسم به انگشتان برمیگردد ,بوجود می آید.خصوصیت توالی تغییر رنگ پوست در پدیده ی رینود به صورت سفید,آبی و سپس قرمز توصیف میگردد.کرختی,گزگز,دردسوزشی همزمان با تغییر رنگ رخ میدهد.تظاهرات به صورت دو طرفه و قرینه در انگشتان دست و پا روی میدهد.
درمان:اجتناب از محرک های خاص (سرما,سیگار) ایجادکننده انقباض عروق,اولین نکته در کنترل پدیده ی رینود است.مسدودکننده های کانال کلسیم ممکن است در تسکین علایم مؤثر باشند. قطع عصب سمپاتیک ممکن است به تعدادی از مبتلایان کمک کند.اجتناب از تماس با سرما و ضربه و انجام اقداماتی برای بهبود جریان خون ناحیه از درمان های اولیه برای آکروسیانوز(کبودی اندام های انتهایی)محسوب میشود.بلوک کننده های کانال کلسیم برای درمان آکروسیانوز مفید واقع نمیشوند.

۲۲ آبان ۹۶ ، ۲۱:۱۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
zahra eghdami

پریکاردیت

1

پریکاردیت
پریکاردیت شامل التهاب پریکاردیوم یا کیسه غشایی اطراف قلب است.این بیماری ممکن است به صورت اولیه ویا به دنبال اختلالات مختلف داخلی و جراحی ایجاد شود.پریکاردیت ممکن است حاد,مزمن یا عودشونده باشد.هم چنین میتوان آن را به نوع چسبنده که در آن لایه های پریکارد به هم چسبیده و مانع پرشدن بطن میشوند,یا براساس مایع جمع شده در کیسه ی پریکارد:سروزی,چرکی,کلسیفیه,فیبرینوز و یا سانجینیوس(خون)طبقه بندی نمود.پریکاردیت را میتوان تحت عنوان اگزوداتیو یا بدون ترشح نیز دسته بندی کرد.
پاتوفیزیولوژی:
فرایند التهابی پریکاردیت ممکن است منجربه تجمع مایع در کیسه پریکارد و افزایش فشار بر روی قلب شده موجب تامپوناد قلبی گردد.هم چنین وقوع مکرر و طولانی پریکاردیت ممکن است به کلفتی و کاهش انعطاف پذیری پریکارد یا چسبیدن اسکار به پریکارد احشایی و جداری ختم گردد.این وضعیت ها توانایی پرشدن قلب بوسیله خون را محدود میکند.پریکاردیوم ممکن است کلسیفیه شده متعاقبا موجب محدود شدن اتساع بطنی در هنگام پرشدن بطن گردد.با پرشدگی کمتر بطن ها نیز خون کمتری را به خارج پمپ میکند و این وضعیت به کاهش برون ده قلبی و بروز علایم و نشانه های نارسایی قلب می انجامد.محدودیت پرشدگی دیاستولیک ممکن است منجربه افزایش فشار ورید های سیستمیک شده باعث ایجاد ادم محیطی و نارسایی کبد گردد.
تظاهرات بالینی:پریکاردیت ممکن است که بدون علامت باشد.مشخص ترین نشانه پریکاردیت درد قفسه سینه است هرچند که این درد ممکن است در زیر کلاویکول,گردن یا ریشه تراپزیوس چپ مستقر باشد.درد یا ناراحتی اغلب تقریبا بصورت مداوم و خفیف وجود دارد اما ممکن است با تنفس عمیق و یا هنگام خوابیدن به پشت یا چرخیدن بدتر شود.شاخص ترین ویژگی پریکاردیت صدای مالش غژغژمانند یا خراشیده پریکارد است که واضح ترین محل شنیدن آن حاشیه تحتانی و چپ استرنال است.سایر نشانه ها شامل تب خفیف,افزایش شمارش گلبول های سفید خون و آنمی,و افزایشESRیا افزایش سطح پروتیین فعال کنندهC باشد.بیمار ممکن است دچار سرفه بدون خلط یا سکسکه شود.تنگی نفس و سایر علایم بیماری قلبی ممکن است رخ دهد.ریت قلب برای افزایش برون ده قلبی ممکن است افزایش یابد.
درمان:برای تسکین درد در مرحله حاد میتوان از عوامل ضد درد و ضد التهاب غیر استروییدی استفاده کرد.انجام پریکاردیوسنتز به ندرت ضرورت دارد,پریکاردیکتومی ممکن است جهت آزاد سازی محدودیت انقباض بطن ها و التهاب محدودکننده و اسکار مفید باشد.

۲۲ آبان ۹۶ ، ۲۱:۱۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
zahra eghdami

دیابت



دیابت
دیابت یا بیماری قند (یا Diabetes Mellitus),[ف ۱] یک اختلال سوخت و سازی (متابولیک) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط سازوکارهای مختلف است. دیابت دو نوع اصلی دارد. در دیابت نوع یک، تخریب سلول‌های بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود و در نوع دو، مقاومت پیش رونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول‌های بتای پانکراس و نقص کامل تولیدانسولین منجر شود. در دیابت نوع دو مشخص است که عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند.

زخم‌های دیابتی



زخم‌های دیابتی، جراحت‌هایی در پوست، چشم، اعضای موکوسی یا یک تغییر ماکروسکوپی در اپیتلیوم نرمال افراد دیابتی تیپ ۱ و ۲ می‌باشد. بیش از ۷۵ ٪ افراد دیابتی، مبتلا به زخم‌های دیابتی هستند که در آمریکا بیش از ۸۰ ٪ آن‌ها منجر به قطع عضو می‌شوند [نیازمند منبع] که در صورت مراجعه به خوبی درمان می‌شدند. زخم‌ها در هنگام بروز، مستعد عفونت هستند (اگرچه عفونت به ندرت در اتیولوژی زخم‌های دیابتی دخالت دارد). این جراحت‌ها معمولاً به دلیل زخم‌های اولیه، التهاب، عفونت یا شرایط دارویی ایجاد می‌شوند که سلامتی را به‌خطر می‌اندازند. به طور کلی افرادی با سابقه دیابت بیش از ۱۰ سال، جنس مذکر (مردها)، عوارض قلبی‌عروقی، عوارض کلیوی، بیشتر از دیگر بیماران دیابتی، در معرض خطر زخم پای دیابتی می‌باشند. دیگر دلایل ایجاد این زخم‌ها شامل عفونت ثانویه (باکتری، قارچ یا ویروس) و ضعف شدید بیمار می‌باشند.

علایم زخم دیابتی

علایم شایع در عفونت‌های پای دیابتی شامل موارد زیر است:

میخچه، کالوسناهنجاری‌های استخوان پا* تب، قرمزی، آدم یا دیگر علایم عفونتبافتی که روی محل جدید عفونت به وجود(scar) می‌آیدزخم‌های پا که در ا ثر آسیب عصبی یا جریان خون ضعیف به وجود می‌آیند (زخم‌ها اغلب بالای قوزک یا زیر شست یا در محلی از پا که ناشی از نامناسب بودن کفش است، تشکیل می‌شود).تغییر شکل عضلات، پوست یا استخوان پا در اثر آسیب عصبی و گردش خون ضعیفکند بودن مراحل بهبود زخمپینه بستن پا و انگشتان چماقی


کند بودن مراحل بهبود زخم ،پینه بستن پا و انگشتان چماقی

درمان

درواقع درمانی قطعی برای دیابت وجود ندارد وتنها می‌توان آن را کنترل کرد که در مراحل حاد قرار نگیرد. اما برای زخم دیابت می‌توان درمان را درنظر گرفت.

درمان زخم‌های دیابتی به طرق مختلف انجام می‌گیرد:

مراقبت پا: که شامل مرطوب نگه داشتن محیط زخم با ا انتخاب ماده مناسب، همچنین خشک نگه داشتن لبه‌های زخم. در بیماران دیابتی وابسته به انسولین که مبتلا به زخم هستند، مراقبت‌ها حدود ۳ سال ادامه می‌یابد.آنتی بیوتیک‌ها: آنتی بیوتیک‌ها حتی زمانی که عفونت‌ها بروز نکرده‌اند (پروفیلاکتیک) تجویز می‌شوند تا از بروز عفونت جلوگیری شود.کنترل قند خون: یکی از عوامل ایجاد زخم‌های دیابتی، بالا بودن قند خون است. بالا بودن قند خون ایمنی را کاهش می‌دهد و بهبودی زخم را به تأخیر

می‌اندازد. کنترل قند خون چه به صورت تجویز دارویی و چه به صورت غذایی و همچنین تجویز انسولین به صورت کوتاه مدت زخم را بهبود می‌بخشد و قند اولیه را کنترل می‌کند.

پیوند پوست: پیوند پوست نیز می‌تواند زخم‌های دیابتی را درمان کند.جراحی: برداشت بافت مرده اطراف محل زخم معمولاً برای تمیز کردن و بهبودی زخم‌ها انجام می‌شود. جراحی بای پس، جریان خون را در شریان پا بهبود می‌بخشد که ممکن است در التیام زخم و جلوگیری از قطع عضو کمک کننده باشد و در پایان قطع عضو برای متوقف کردن گسترش عفونت نیاز است.اکسیژن درمانی هایپر باریک: افزایش ۵ برابر غلظت O از ۲۰ ٪ تا ۱۰۰ ٪ و افزایش فشار آن از ۱ اتمسفر به ۲ اتمسفر در مجموع منجر به ۱۰ برابر شدن میزان اکسیژن می‌شود که یکی از اثرات آن به وجود آمدن رگ‌های خونی بیشتر در محل می‌باشد که منجر به کاهش جریان خون و مناسب تر شدن جریان به مناطقی که بلوک خونی دارند می‌گردد. به نظر می‌رسد درمان اکسیژن هایپر باریک به کاهش قطع عضو کمک می‌کند.محققان آمریکایی اعتقاد دارند درمان رایج دیابت می‌تواند با روند درمان پیری، به بزرگسالان کمک کند تا ۱۲۰ سالگی خوب زندگی کنند.[۴۷]

بسیاری از افراد پس از آغاز درمان و استفاده از دارو حتی از قبل هم چاق‌تر می‌شوند و این بدان علت است که فرد دیابتی کنترلی بر روی عادت‌های غذایی خود ندارد وحتی داروهایی که برای درمان فرد استفاده می‌شود نمی‌توانند کارای مورد نظر را داشته باشند تا زمانی که عادت‌های غذایی درست دنبال شود وبه همین علت فرد دچار اضافه وزن و چاقی می‌شود. لوزالمعده به منظور جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون پس از صرف غذا مقداری انسولین در خون وارد می‌کند و انسولین با راندن قندها به درون یاخته‌ها از وقوع این امر جلوگیری می‌کند. اما انسولین و تمام داروهایی که از آن ساخته می‌شوند باعث می‌شوند که شما همواره احساس گرسنگی کنید، بنابراین در تجویز انسولین سعی این است که با کمترین میزان مصرفانسولین بتوانیم از بالا رفتن قند خون جلوگیری بعمل بیاوریم.

۲۲ آبان ۹۶ ، ۲۱:۰۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
zahra eghdami

سکته قلبی ( MI )



سکته قلبی ( MI )

تعریف  

یک حمله قلبی (سکته قلبی) زمانی رخ می دهد که یک منطقه از عضله قلب به علت  نرسیدن اکسیژن کافی به آن محل دچار صدمه دائمی یا مرگ شود.

علل،شیوع ،و عوامل خطر  

بیشتر حملات قلبی توسط یک لخته که یکی از رگهای کرونر را مسدود می کند (رگهای خونی که خون و اکسیژن را به عضله قلب می رسانند) ایجاد می شوند.لخته معمولاًدر یک رگ کرونر که قبلاً بعلت تغییرات آترواسکلروز باریک شده ،تشکیل می شود.پلاک آترواسکلروزی داخل دیواره رگ گاهی ترک بر می دارد و این امر تشکیل لخته را ،که ترومبوز نیز نامیده می شود،شروع می کند

لخته درون  رگ کرونری جریان خون و اکسیژنرسانی به عضله قلبی را مختل می کند،که سبب مرگ سلولهای قلبی در آن ناحیه می شود.ماهیچه قلبی آسیب دیده توانایی خود برای انقباض را از دست می دهد،و عضله قلبی باقیمانده برای جبران منطقه آسیب دیده واردعمل خواهد شد.

گاهی ،استرس شدید ناگهانی می تواند یک حمله قلبی را شروع کند.

تخمین دقیق شیوع حملات قلبی دشوار است زیرا حدود 200,000 تا 300,000 بیمار هر ساله در آمریکا قبل از رسیدن به خدمات پزشکی می میرند.تخمین زده می شود که تقریباً 1 میلیون بیمار هر ساله با حمله قلبی به بیمارستان مراجعه می کنند.

عوامل خطر برای بیماری عروق کرونرو حمله قلبی شامل:

سیگار

فشار خون بالا

چربی زیاد رژیم غذایی

کنترل نامناسب کلسترول خون ،بویژه LDL (“کلسترول بد”) بالا و HDL (“کلسترول خوب”)پایین

بیماری قند خون

جنس مذکر

سن

وراثت

بسیاری فاکتورهای خطر نامبرده به اضافه وزن مربوط است.

عوامل خطر جدید تری برای بیماری عروق کرونر در چند سال گذشته مشخص شده اند.این عوامل شامل هموسیستئین بالا ،CRP (C-reactive protein)،و سطح فیبرینوژن است. هموسیستئین یک اسید آمینه است. CRP با واکنشهای التهابی مرتبط است،و فیبرینوژن یک جزء سیستم انعقادی خون است. هموسیستئین بالا با مشتقات اسید فولیک قابل درمان است.تحقیقات همچنان در مورد ارزش عملی این فاکتورهای جدید ادامه دارد.

حملات قلبی مسئول 1 از هر 5 مرگ می باشد.این بیماری یک علت عمده مرگ ناگهانی در بالغین است.

علائم  

درد سینه پشت جناق(استخوان وسط سینه) یک علامت عمدۀ حملۀ قلبی است،ولی در بسیاری افراد ،بخصوص در افراد مسن و بیماران دیابتی درد ممکن است ناچیز یا حتی اصلاً وجود نداشته باشد(بنام “حملۀ قلبی خاموش”).اغلب درد از ناحیه سینۀ شما به بازوها یا شانه؛گردن؛دندانها؛ فک؛ شکم یا پشت انتشار می یابد.گاهی اوقات درد تنها در یکی از این نواحی احساس می شود .

درد بطور معمول بیش از 20 دقیقه طول می کشد و کاملاً با استراحت یا نیتروگلیسرین برطرف نمی شود،در حالیکه درد آنژین با هردو برطرف می شود.

درد ممکن است شدید و زیاد یا خفیف و نامشخص باشد.درد به صورتهای زیر احساس می شود:

حالت فشاری یا چیز سنگین

نوار محکم دور سینه

“یک فیل روی سینه [ شما] نشسته است”

حالت سوء هاضمه

ادامه مطلب...
۲۲ آبان ۹۶ ، ۲۰:۴۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
zahra eghdami

میوکاردیت

میوکاردیت

میوکاردیت (Myocarditis) به معنی التهاب عضلات قلب (میوکاردیوم) است.


عامل میوکاردیت اغلب عوامل عفونی به خصوص ویروسها هستند. ویروسهایی مانند پارواویروس B19، آدنوویروس، کوکساکی ویروس و ویروس ایدز، البته در بیماریهای تک یاخته‌ای مانند لایم و شاگاس نیز میوکاردیت دیده می‌شود؛ علل باکتریایی مانند بروسلا، هموفیلوس آنفلوانزا، کورینه باکتریوم دیفتریا و گونوکوکوس، علل قارچی، انگل‌ها مانند آسکاریس از سایر علل میوکاردیت هستند. میوکاردیت همچنین می‌تواند عارضه برخی داروها مانندکلوزاپین، الکل ، آنتراسیکلین‌ها مانند دانوروبیسین یا سموم باشد.


بیماری ممکن است بدون علامت باشد یا موجب درد قفسه سینه، نارسایی قلبی، تب، تپش قلب، خستگی و حتی مرگ ناگهانی شود. درمان عامل زمینه یا علائم با داروهایی مانند دیگوکسین ، بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین ، مدر و استراحت است.

۲۲ آبان ۹۶ ، ۲۰:۳۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
zahra eghdami

پرستار کیست؟!


پرستار کیست؟

پرستار یکی از اعضاء کلیدی در گروه مراقبت های بهداشتی و درمانی است. پرستار یک عضو مهم در تیم مراقبت بهداشتی است  و دارای نقشهای گسترده ای از جمله نقش مراقبتی، حمایتی، درمانی، هماهنگی ، مشورتی ، مدیریتی و تحقیقاتی می‌باشد. در تقسیم بندیهای آکادمیک، امروز ارزش پرستار خوب همطراز یک پزشک خوب قرار می گیرد. کار یک پزشک خوب موقعی به حد مطلوب می رسد که یک پرستار خوب و ورزیده مسئولیت بیمار او را بر عهده داشته باشد. باید توجه داشت که وظیفه یک پرستار تنها مراقبت از بیمار در بیمارستان نیست بلکه یک پرستار با مراقبت از افراد در تمام مراحل زندگی آنها از پیشگیری از بیماری‌ها گرفته تا مراقبت در هنگام بیماری و توانبخشی پس از بیماری سروکار دارد.

وظایف یک پرستار چیست؟
•ثبت مشخصات بیمار در پرونده های پزشکی او و گزارشات پرستاری
•بررسی منظم وضعیت بیماران از جمله گرفتن دمای بدن، اندازه گیری فشار خون و کنترل وضعیت تنفسی آنها
•کمک به پزشکان و سایر تیم درمان
•دادن داروی بیماران مطابق با دستور پزشک
•انجام تزریقات، تزریق خون، تمیز کردن و پانسمان زخم ها
•استفاده از تجهیزات و دستگاه های پیشرفته پزشکی
•احترام به بیماران و رعایت حقوق آنها
•همکاری با بخش های مختلف بیمارستان
•آرام سازی محیط فیزیکی، کنترل دما و نور، سر و صدای محیط و سایر عوامل محیطی و تامین شرایط استراحت به آرامش بیمار
•کنترل و نظارت بر کار واحد پرستاری و برنامه ریزی شیفت های کاری (از وظایف سرپرستار)

سختی های رشته پرستاری

پرستاری از آن دست شغل هایی است که تنها با عشق می توان در آن ماند و ادامه داد. شغل پرستاری از جمله مشاغل سخت و زیان آور است، مسائلی چون کار شیفتی، حقوق و مزایای کم نسبت به حجم کار، همراهی با بیمار و فشارهای روحی، صدمات جسمی ناشی از کار در بیمارستان، فشار ناشی از اهمیت دقت و توجه در کار و دیده نشدن زحمات این شغل بخشی از دشواری های این شغل هستند. به دلیل کمبود نیرو، بازنشستگی زودهنگام پرستاران به این سادگی ها ممکن نیست. ضمن آنکه همچنان سختی های این حرفه از چشم مردم و مراجعان بیمارستان ها مخفی مانده و نفسِ این شغل، به دلیل مواجهه با افراد بیمار و غمگین و هراسیده از بیماری همچنان باعث ایجاد توقعات زیادی از سوی مردم شده، بدون آنکه به شرایط پرستاران و وضعیت سختی حرفه آنها توجه شود. پرستاری شغلی است که بیشترین شاغلان آن را زنان تشکیل می دهند و به لحاظ سختی و سنگینی کار اساساً با شغل های دیگر قابل مقایسه نیست. مثلاً معلمی هم شغل سختی است، اما تعطیلات تابستان و وضعیت نرمال کاریش باز هم آن را بسیار راحت تر از پرستاری می کند. در واقع به دلیل همین سختی و فشار کاری است که بسیاری از پرستاران ازدواج نمی کنند؛ چراکه وضعیت کاری معمول و مناسبی نداریم و بسیاری از مادران پرستار شدیداً گرفتار ناهماهنگی های شغلیشان با رسیدگی به فرزندانشان می شوند. با توجه به نیازهای جامعه به پرستار و دیدگاه مثبت در خصوص پرستار و موقعیت او در جامعه بخصوص در چند سال اخیر که تحول در این حرفه ایجاد شده است و رو به پیشرفت است.

۲۲ آبان ۹۶ ، ۱۹:۲۵ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
zahra eghdami